Delningsekonomins experter, Airbnb

Som ett av de ledande bolagen i världen inom ”delningsekonomin” utmanar Airbnb traditionella affärsmodeller inom exempelvis hotellindustrin. Sedan 2014 är Angselius Rönns uppdrag att etablera Airbnbs varumärke på den svenska marknaden och att inspirera svenskar att boka sitt semesterboende via Airbnb. Vår strategiska rådgivning har hjälpt Airbnb att etablera och befästa sig som en ”Thought Leader” inom delningsekonomin och bolaget har snabbt blivit den självklara referensen när man pratar om nya sätt att resa.  

Idag är Airbnb ett av världens största varumärken och har utmanat det traditionella sättet att resa. Airbnb grundades år 2008 i San Fransisco och finns just nu i över 34 000 städer i 190 länder.

Genom en rad olika kreativa PR-kampanjer har Airbnbs mediegenomslag ökat med över 435% de senaste två åren, med regelbundna intervjuer med talespersoner och värdar och inspirerande bildspel i Sveriges största medier som TT, Expressen, Aftonbladet, TV4 och SVT.

En av många uppmärksammande kampanjer var "Övernatta på toppen av Globen” som fick stor uppmärksamhet medialt och gav Airbnb många nya användare. Just nu väljer 11 000 svenskar att hyra ut sin bostad via Airbnb, tre gånger så många som för två år sedan.

Resultat av vårt arbete: 

  • Positionerat Airbnb som talespersoner för delningsekonomin och ”economy of trust”.
  • Ökat mediegenomslaget för Airbnb i Sverige med 435%.
  • Ökat antalet användare, dvs personer som hyr ut sin bostad via Airbnb, med 265% - idag väljer ca 11 000 svenskar att hyra ut sin bostad via Airbnb.

Vill du veta mer?

Kontakta oss om du vill diskutera hur vi kan hjälpa er organisation!