Två sidor av media att tänka på för entreprenörer
måndag, maj 16, 2016 - 14:36

Johan Rönn, partner och medgrundare av Angselius Rönn, har nyligen börjat blogga om PR och medier på Resumé. Här kan du läsa hans senaste blogginlägg:

Två sidor av media att tänka på för entreprenörer

New York Times Gretchen Morgenson ställde i går ett antal frågor till peer-2-peer-låneföretaget Lending Club, som ju håller på att implodera på New York-börsen just nu efter en massa trassel. Hon fick inga svar, bara svammel. Var det konstiga frågor? Nej. Hon begärde ut information av samma typ som banker och andra mer konventionella finansbolag regelbundet och självmant rapporterar till regulatoriska kroppar likväl som till sina aktieägare. Man kan sammanfatta det så här: en bank har stenkoll på sina långivare och rapporterar rutinmässigt och självmant vilken risk man anser att lånestocken utgör. Det gör inte Lending Club.

Lending Club

Det är inte första gången ett bolag kommer in på marknaden med ett ”disruptive” erbjudande och utmanar befintliga aktörer. Det är inte sista heller, vi har ju gott om svenska bolag inom peer-2-peer-lån – ett par av dem av tveksam kvalitet minst sagt.

Många av de här unga bolagen har en ledning och ägare som är alldeles för arroganta. Man tror att man kan klara sig undan de regler och normer som gäller för den bransch man utmanar. Och det kan man ibland – så länge allting går bra. Men när det sedan plötsligt händer något otrevligt – då blir fallet också mycket större.

Jag tycker att man kan titta på det svenska crowdköpbolaget Letsbuyit om man vill ha ett lokalt exempel på hur det kan gå. Affärsmodellen såg intressant ut, kommunikationen likaså. Kunderna strömmade till och många gjorde fantastiskt bra affärer. Media var exalterade och spekulerade i om de traditionella handeln hade någon chans att överleva. PR-kampanjer där Letsbuyit lovade att sälja julgranar med leverans hem till dörren före jul fick enorm uppmärksamhet. Men när granarna aldrig dök upp och folk såg Letsbuyit-anställda smyga in och storhandla kundvaror på NK – NK! – för flera gånger högre pris än vad bolaget själv sålde grejorna för till sina kunder, så brakade det ihop. Och när media får klart för sig att man kan slakta en hel affärsmodell – då blir det fest på redaktionerna.

Jag vet att jag låter som en gammal tönt, men i all välmening unga killar och tjejer: shape up. Play by the book. Slipa av några lager arrogans. Och alla de gamla trötta dinosaurier som ni utmanar är faktiskt inte idioter. Inte ens Swedbank.

Alla Johans blogginlägg på Resumé kan du läsa här

Vill du veta mer?

Kontakta oss om du vill diskutera hur vi kan hjälpa er organisation!