Medielogiken är konstant – även för Trump
tisdag, september 13, 2016 - 14:35

Johan Rönn, partner och medgrundare av Angselius Rönn, bloggar om PR och medier på Resumé. Här kan du läsa hans senaste blogginlägg:

Presidentvalet i USA är förstås ständigt närvarande här i Arizona, USA, där jag råkar vara några dagar på en liten golfsemester. Men de lokala valen är faktiskt ännu mer påtagliga – till alla möjliga poster: fredsdomare, delstatsåklagare, sheriff (Trump-kompisen Joe Arpaio söker omval), guvernör, delegater till delstatssenaten och mycket annat.

Val Arizona I lokala medier böljar debatten fram och tillbaka mellan höger och vänster, för och emot immigration, för och emot skatter – precis som hemma i Sverige. Precis som hemma i Sverige är den största lokaltidningen här – Arizona Republic – klart liberal.

Medielogiken är precis samma här som den är i Sverige. Media ser inte som sin huvuduppgift att föra fram de olika politikernas förslag, utan snarare att uppmärksamma det som sticker ut – det vulgära, oväntade, avvikande. Man vill inte vara en megafon för någon.

Medielogiken fungerade bra för Donald Trump när han slogs mot andra republikaner i primärvalet som ledde till att han utsågs till partiets presidentkandidat. Givet att det redan var väl etablerat vad det republikanska partiet står för politiskt (i alla fall på vilken sida mittfåran man är) så fanns egentligen inget särskilt nyhetsvärt att rapportera om de olika kandidaternas politiska program. Det öppnade en gigantisk möjlighet för Trump att få medieutrymme för sina vulgariteter.

Dessutom sågs Trump som en outsider och underdog i primärvalet – något som media gärna fokuserar på.

Det är precis samma medielogik som gör att Trump har så svårt att nå ut nu i presidentvalet. Trump kör vidare med sina påhopp och lögner parallellt med mer sansade tal om sin politiska agenda. Han anklagar pressen för att vara ohederlig när han inte får samma medieutrymme för politiken som han får för alla sina misstag. Men det är precis så nyhetsvärderingen ser ut. Och det borde inte komma som en överraskning för Trump. I primärvalen kallade han till presskonferens på ett krigsfartyg i San Diego för att presentera sitt försvarspolitiska program. Inga stora medier bryddes sig om att rapportera om det. Det var för trist. Köp en annons om du vill få ut ditt budskap.

När media idag – av bevakningsplikt – faktiskt rapporterar om Trumps politiska förslag, så gör man det precis som man ska göra – kritiskt granskande. Så funkar media. Precis som det ska vara.

Här i Arizona finns för övrigt gott om exempel på politiska kampanjer som fått mycket uppmärksamhet, just för att de varit ”originella”. Christine Jones är en konservativ politiker som i år försöker ta en plats i den amerikanska kongressen. Hon blev känd för två år sedan då hon kampanjade för att bli Arizonas guvernör med en kampanj som gick ut på att ”Arizona ska bygga en mur mot Mexiko – och skicka räkningen till Obama.”

Jones fick mycket uppmärksamhet för sin kampanj. Men hon var inte i närheten av att bli guvernör för Arizona. Kanhända att Trump skulle kunna lära sig något av detta.

Alla Johans blogginlägg på Resumé kan du läsa här.

Vill du veta mer?

Kontakta oss om du vill diskutera hur vi kan hjälpa er organisation!