PR-strategin ett val mellan ”längtan” och ”fruktan”
måndag, juli 11, 2016 - 09:52

Johan Rönn, partner och medgrundare av Angselius Rönn, bloggar om PR och medier på Resumé. Här kan du läsa hans senaste blogginlägg:

En intressant ny bok har en titel som gör att man tänker på Donald Trump och hans sätt att spela på människors rädslor – men boken handlar egentligen om den andra huvudstrategin för PR: om att utnyttja människors längtan.

Boken beskriver många klassiska kampanjer med en gemensam nämnare, nämligen att de strävat efter att minska betydelsen av fakta. Den handlar om tobaksindustrins kamp mot läkarvetenskapen, om oljebolagens kampanjer mot klimatforskningen, om sockerlobbyns krig mot folkhälsan och mycket annat.

Det fanns mycket forskning som pekade på ett samband mellan rökning och cancer redan i slutet av 1940-talet. Klimatforskare har i över 50 år hävdat att människan påverkar klimat och vädersystem. Det har varit känt länge att överdriven konsumtion av socker kan vara skadligt för allt från tänder till ämnesomsättning. I sak – faktamässigt – inte mycket att säga om. Ändå finns det massor av människor som exempelvis inte alls vill tro att människan påverkar klimatet.

Självfallet har stora frågor som påverkar många människors liv stort medialt intresse och det är också svårt för särintressen att ”käfta emot” etablerade och välrenommerade forskningsresultat. Därför har den fungerande PR-strategin för oljebolag, sockerbolag och tobaksindustrin inte gått ut på att förneka, utan på att ”bredda bilden”. Oljebolagen har lyckats bäst. Många medier, särskilt i USA, har exempelvis i många år hängt på en sorts ”faktaruta” på nyhetsartiklar om klimatförändring, ungefär i stil med att ”Många forskare hävdar att människan påverkar klimatet men det finns också forskare som hävdar att det saknas vetenskapligt underlag för att dra sådana slutsatser.”

PR-strategin ska alltså i första hand ta udden av de fakta som presenteras. För att det ska fungera så måste dock ”faktaförvrängarna” förankra sin sak i att en bred allmänhet inte vill tro att tobak är skadligt, att klimatet förändras eller att socker gör dig fet och sjuk. Och det är inte så svårt. Det handlar om längtan. Människor gillar att röka, köra bil och äta snask och längtar efter nästa bloss eller karamell eller semestertripp. Man gillar inte att behöva sluta med saker. Med ”rätt” argument kan PR alltså urvattna fakta och forskning och istället presentera en alternativ värld, komplett med logik och drivkrafter. I klimatfrågan har oljeindustrins PR-strateger byggt retoriken runt hur klimatforskningen finansieras. Man vill måla upp en bild där forskare ”måste ställa upp på bilden av människans klimatpåverkan” för att få forskningsanslag, prestige, bättre jobb, etc.

Den här boken är subjektiv och politisk och egentligen inte särskilt operativ, på en djupare nivå än hur man jobbar genom ”köpeforskning”, undersökningar, branschorganisationer, Think Tanks etc. Men för den som vill se vilken sorts opinioner mot kända fakta som kan skapas av sluga PR-filurer så är den ändå läsvärd.

Alla Johans blogginlägg på Resumé kan du läsa här.

Vill du veta mer?

Kontakta oss om du vill diskutera hur vi kan hjälpa er organisation!